Public relations i medycyna
Marketing

Public relations w służbie zdrowia

Czy public relations ma rację bytu w służbie zdrowia? Większość na to pytanie odpowiedziałaby zapewne mniej więcej tak: w prywatnej zapewne tak, ale w tej państwowej to już niekoniecznie. Bo po co? Skoro jest za darmo, to i tak pacjenci przyjdą, więc nie ma sensu wydawać pieniędzy na działania reklamowe i marketingowe.

Można by na to przytaknąć, gdyby nie jeden szkopuł, który agencje public relations starają się zawsze na początku współpracy uzmysłowić swoim klientom. PR to nie sposób na pozyskiwanie klientów, a dokładniej rzecz ujmując, nie w sposób bezpośredni.

Czym jest public relations?

Według standardowej definicji public relations

to instrument komunikacji marketingowej, który zmierza do kreowania, podtrzymywania i utrwalania wzajemnie korzystnych stosunków pomiędzy przedsiębiorstwem lub określoną instytucją oraz daną grupą odbiorców.

Źródło: http://mfiles.pl/pl/index.php/Public_relations

Nie ma tu mowy o celach stricte marketingowych, jak pozyskiwanie klientów, a jedynie o nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji z wybranymi grupami odbiorców, a tego potrzebują zarówno prywatne, jak i państwowe placówki ochrony zdrowia.

Obszary działania

Nasuwa się tu zatem pytanie, na co dokładnie mogłyby wpłynąć nasze działania PR, bo ?komunikacja oraz budowanie i utrzymywanie relacji? to mało precyzyjne pojęcia.

Wypunktujmy zatem. Usługi agencji public relations w służbie zdrowie mogą obejmować:

  • dostarczanie pomysłów oraz idei dla osób zajmujących się zarządzaniem daną placówką
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z osobami mającymi na wpływ na działanie oraz finansowanie danej placówki
  • dostarczanie pacjentom informacji o sposobie działania danej placówki oraz usługach dodatkowych przezeń świadczonych
  • rozwijać identyfikację pracowników z daną placówką zdrowia
  • działania mające na celu wspieranie poszukiwań sponsorów dla danej placówki zdrowia
  • doradztwo wizerunkowe w przypadku sytuacji kryzysowych (np. oskarżenia o niekompetencje zatrudnionych w danej placówce zdrowia lekarzy )

Oczywiście, nie jest to pełna lista, ale już na jej podstawie można dojść do wniosku, że agencje public relations ma na prawdę mają co robić w służbie zdrowia, a wraz z rozwojem usług medycznych będzie im zadań oraz klientów zdecydowanie przybywać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *