Czy public relations ma rację bytu w służbie zdrowia? Większość na to pytanie odpowiedziałaby zapewne mniej więcej tak: w prywatnej zapewne tak, ale w tej państwowej to już niekoniecznie. Bo po co? Skoro jest za darmo, to i tak pacjenci przyjdą, więc nie ma sensu wydawać pieniędzy na działania reklamowe i marketingowe.
Można by na to przytaknąć, gdyby nie jeden szkopuł, który agencje public relations starają się zawsze na początku współpracy uzmysłowić swoim klientom. PR to nie sposób na pozyskiwanie klientów, a dokładniej rzecz ujmując, nie w sposób bezpośredni.
Czym jest public relations?
Według standardowej definicji public relations
to instrument komunikacji marketingowej, który zmierza do kreowania, podtrzymywania i utrwalania wzajemnie korzystnych stosunków pomiędzy przedsiębiorstwem lub określoną instytucją oraz daną grupą odbiorców.
Źródło: http://mfiles.pl/pl/index.php/Public_relations
Nie ma tu mowy o celach stricte marketingowych, jak pozyskiwanie klientów, a jedynie o nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji z wybranymi grupami odbiorców, a tego potrzebują zarówno prywatne, jak i państwowe placówki ochrony zdrowia.
Obszary działania
Nasuwa się tu zatem pytanie, na co dokładnie mogłyby wpłynąć nasze działania PR, bo ?komunikacja oraz budowanie i utrzymywanie relacji? to mało precyzyjne pojęcia.
Wypunktujmy zatem. Usługi agencji public relations w służbie zdrowie mogą obejmować:
- dostarczanie pomysłów oraz idei dla osób zajmujących się zarządzaniem daną placówką
- nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z osobami mającymi na wpływ na działanie oraz finansowanie danej placówki
- dostarczanie pacjentom informacji o sposobie działania danej placówki oraz usługach dodatkowych przezeń świadczonych
- rozwijać identyfikację pracowników z daną placówką zdrowia
- działania mające na celu wspieranie poszukiwań sponsorów dla danej placówki zdrowia
- doradztwo wizerunkowe w przypadku sytuacji kryzysowych (np. oskarżenia o niekompetencje zatrudnionych w danej placówce zdrowia lekarzy )
Oczywiście, nie jest to pełna lista, ale już na jej podstawie można dojść do wniosku, że agencje public relations ma na prawdę mają co robić w służbie zdrowia, a wraz z rozwojem usług medycznych będzie im zadań oraz klientów zdecydowanie przybywać.